Isnin, 30 Mei 2016

PENGENALAN KEPADA KETAHANAN ANTIBIOTIK

PENGENALAN KEPADA KETAHANAN ANTIBIOTIK


Tidak semua penyakit yang disebabkan oleh bakteria boleh diubati dengan antibiotik. Menurut laporan daripada Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) mengumumkan bahawa jangkitan bakteria tidak boleh diubati dengan antibiotik. Ini bermakna bahawa dalam beberapa kes, pesakit yang terkena E. Coli pneumonnia atau jangkitan staphylococcous secara berkesan tidak boleh diubati atau dikawal penyakitnya.
Di beberapa negara, lebih daripada setengah orang yang dijangkiti bakteria K.pneumonia tidak boleh bertindak balas carbapenems secara baik. Peratusan yang sama antara pesakit dengan jangkitan bakteria E. coli tidak dapat disembuhkan hanya dengan memberi antibitiok yang mengandungi fluroquinolone.
Manfaat utama pemberian antibiotik adalah meningkatkan daya tahannya, oleh kerana itu berkembang kajian yang menunjukkan bahawa trilion bakteria yang hidup di dalam tubuh mempunyai peranan penting dalam kesihatan manusia. Ini bermakna di dalam tubuh ada bakteria baik dan bakteria tidak baik. Bakteria dan mikrob tidak selalu menjadi musuh bagi tubuh yang sihat, kadang-kadang menjadi sekutu juga, dalam membantu proses pencernaan dan dapat melawan penyebab penyakit.
Dari hasil penelitian menyebutkan pengambilan antibiotik secara berlebihan secara perlahan-lahan akan melenyapkan / menghilangkan bakteria baik dan buruk, ini bermakna dengan pengambilan antibiotik secara berlebihan maka bakteria baik dalam usus juga akan ikut lenyap.
Biasanya doktor memberikan preskripsi ubat untuk sakit jantung, maka pengaruh dadah tersebut hanya untuk kawasan jantung saja. Namun, berbeza jika menetapkan antibiotik, kerana antibiotik akan mempengaruhi seluruh lapisal sel dan jaringan organ tubuh manusia, dan kesannya bersifat kumulatif ".

Organisasi kesihatan di seluruh dunia sedang mencuba untuk mengurangkan penggunaan antibiotik, terutama untuk keadaan yang tidak serius. Hal ini untuk mencuba memerangi masalah ketahanan antibiotik, yang ketika strain bakteria tidak lagi bertindak balas terhadap pengubatan dengan satu atau beberapa jenis antibiotik. Ketahanan antibiotik dapat terjadi dalam beberapa cara.

Strain bakteria dapat bermutasi (berubah) dan dari waktu ke waktu menjadi resisten (kebal) terhadap antibiotik tertentu. Kesempatan ini meningkat jika seseorang tidak mengetahui tentang antibiotik kerana beberapa bakteria dapat dibiarkan untuk mengembangkan ketahanan antibiotik. Juga, antibiotik dapat menghancurkan banyak strain berbahaya dari bakteria yang hidup pada tubuh. Hal ini memungkinkan bakteria resisten untuk berkembang biak dengan cepat dan menggantinya. Penggunaan ubat antibiotik yang berlebihan dalam beberapa tahun terakhir telah memainkan peranan utama dalam ketahanan antibiotik. Ini termasuk menggunakan bermacam-macam antibiotik untuk mengubati keadaan ringan.

Hal ini telah menyebabkan munculnya strain bakteria yang sudah kebal terhadap pelbagai jenis antibiotik. Mereka termasuk:
  • Meticillin resistant Staphylococcus aureus ( MRSA )
  • Clostridium difficile ( C.diff )
  • Bakteria yang menyebabkan tuberkulosis yang resistan terhadap ubat ( MDR-TB )
Jenis jangkitan serius dan mencabar untuk mengubati, dan menjadi penyebab meningkatnya kecacatan dan kematian di seluruh dunia. Sebagai contoh, Organisasi Kesihatan Dunia ( WHO ) mendapati bahawa ada sekitar 150.000 kematian akibat TB-MDR setiap tahun. Kebimbangan terbesar adalah bahwa mungkin muncul strain bakteria baru yang efektif sulit untuk diubati dengan antibiotik yang sedia ada. Sudah ada tanda-tanda ini dengan munculnya jenis bakteria yang disebut New Delhi Metallo-beta-laktamase( NDM-1 ), yang tampaknya sangat resisten terhadap pengubatan.



BAGAIMANAKAH BERMULANYA KETAHANAN ANTIBIOTIK???







Berdasarkan sumber imej dari Google, keterangan berkaitan ketahanan antibiotik seperti berikut;

1. Antibiotik hanya mampu membunuh sebahagian bakteria sahaja.
2 Bakteria yang mempunyai sebahagian sifat (sama seperti bakteria- bakteria yang dibunuh) masih hidup.
3. Bakteria- bakteria ini mampu membiak dan menjajah di badan kita.



Hak cipta terpelihara 2016

Tiada ulasan:

Catat Ulasan