Ahad, 29 Mei 2016

SEJARAH ANTIBIOTIK

SEJARAH ANTIBIOTIK

"Sejenis sebatian kimia yang digunakan untuk melawan jangkitan mikroorganisma seperti kuman atau bakteria."

Antibiotik boleh dipeolehi daripada sumber biologi seperti kulat dan mikroorganisma. Dengan kemajuan dalam kimia organik, antibiotik kini juga boleh dihasilkan melalui sistesis kimia. Ubat antiobiotik bertindak dengan membunuh kuman yang menyebabkan jangkitan

    Antibiotik atau antibacterials adalah sejenis antimikrob yang digunakan dalam rawatan dan pencegahan jangkitan bakteria. Mereka boleh sama ada membunuh atau menghalang pertumbuhan bakteria. Beberapa antibiotik juga berkesan terhadap kulat dan protozoa, dan ada yang toksik kepada manusia dan haiwan. Antibiotik tidak berkesan terhadap virus seperti selesema atau influenza, dan mungkin berbahaya apabila diambil tidak sesuai.

    Pada tahun 1928, Alexander Fleming menjumpai penisilin, unsur kimia pertama dengan sifat antibiotik. Fleming bekerja pada budaya bakteria penyebab penyakit apabila dia menjumpai spora acuan hijau kecil. Beliau mengkaji bahawa kehadiran acuan dibunuh atau menghalang pertumbuhan bakteria.

    Antibiotik merevolusikan perubatan pada abad ke-20, dan telah bersama-sama dengan vaksin membawa kepada pembasmian penyakit terdekat seperti batuk kering di negara maju. Keberkesanannya dan akses mudah membawa kepada berlebihan, terutamanya dalam penjanaan ternakan, menyebabkan bakteria untuk membangunkan tentangannya. Ini telah membawa kepada masalah yang meluas dengan rintangan antimikrob dan antibiotik, begitu banyak untuk meminta Pertubuhan Kesihatan Sedunia untuk mengklasifikasikan rintangan antimikrobial sebagai "ancaman serius [yang] tidak lagi ramalan untuk masa depan, ia berlaku sekarang di setiap wilayah di dunia dan mempunyai potensi untuk memberi kesan kepada sesiapa sahaja, tanpa mengira usia, di mana-mana negara.

    Era kemoterapi antibakteria bermula dengan penemuan arsphenamine, pertama disintesis oleh Alfred Bertheim dan Paul Ehrlich pada tahun 1907, digunakan untuk merawat sifilis. Yang pertama ubat anti-bakteria sistemik aktif, prontosil telah ditemui pada tahun 1933 oleh Gerhard Domagk, yang mana beliau telah dianugerahkan 1939 Hadiah Nobel. Semua kelas antibiotik digunakan hari ini telah pertama kali ditemui sebelum pertengahan 1980-an.

    Kadang-kadang istilah antibiotik ini digunakan untuk merujuk kepada mana-mana bahan yang digunakan terhadap mikrob, sinonim dengan antimikrob, yang membawa kepada kepercayaan yang meluas tetapi tidak betul bahawa antibiotik boleh digunakan terhadap virus. Sesetengah sumber membezakan antara antibakteria dan antibiotik ; antibacterials digunakan dalam sabun dan pencuci dan lain-lain, tetapi tidak sebagai ubat. Artikel ini merawat terma yang sinonim dan sesuai dengan definisi yang paling luas antibiotik menjadi bahan yang digunakan terhadap bakteria.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan