Jumaat, 27 Mei 2016

ORGANISMA TAHAN ANTIBIOTIK 2

Bukan sahaja terdapat bakteria tahan antibiotik, malah terdapat juga virus , kulat dan parasit yang kebal antibiotik.

Virus

Ubat antivirus khusus digunakan untuk merawat beberapa jangkitan virus. Ubat ini menghalang virus daripada membiak dengan menghalang peringkat penting kitaran replikasi virus dalam sel-sel yang dijangkiti. Antiviral ini digunakan untuk merawat HIV , hepatitis B , hepatitis C , influenza , virus herpes termasuk varicella zoster virus , cytomegalovirus dan Epstein- Barr virus. Dengan setiap virus, sesetengah strain telah menjadi kebal kepada ubat yang diberikan.

Rintangan terhadap antiviral HIV menimbulkan pelbagai masalah , dan strain-tahan-ubatan  berkembang .  Strain tahan virus HIV muncul dengan cepat jika hanya satu ubat antiviral digunakan. Dengan menggunakan tiga atau lebih ubat-ubatan bersama-sama telah membantu untuk mengawal ini masalah, tetapi ubat-ubatan baru diperlukan kerana kemunculan berterusan strain HIV tahan ubatan.


Kulat

Jangkitan oleh kulat adalah punca morbiditi yang tinggi dan kadar kematian pada orang yang mempunyai sistem ketahanan imum yang lemah , seperti mereka yang mempunyai HIV / AIDS , batuk kering atau menerima kemoterapi. Kulat Cryptococcus neoformans dan Aspergillus fumigatus menyebabkan kebanyakan jangkitan ini dan rintangan antikulat berlaku . Kulat yang mempunyai rintangan terhadap pelbagai ubat-ubatan semakin bertambah kerana penggunaan meluas ubat anti-kulat untuk merawat jangkitan pada individu yang mempunyai sistem ketahanan imum yang lemah.



Parasit

Parasit protozoa yang menyebabkan penyakit malaria, trypanosomiasis , toksoplasmosis , Cryptosporidiosis dan leishmaniasis adalah patogen manusia yang penting.

Malaria parasit yang tahan terhadap ubat-ubatan yang kini munculnya jangkitan adalah biasa dan ini telah membawa kepada peningkatan usaha-usaha untuk membangunkan ubat-ubatan baru. Rintangan terhadap ubat-ubatan baru-baru ini seperti artemisinin juga telah dilaporkan . Masalah rintangan terhadap ubat-ubatan dalam jangkitan malaria telah mendorong usaha untuk membangunkan vaksin.

Trypanosomes adalah protozoa parasit yang menyebabkan Tripanosomiasis Afrika dan penyakit Chagas ( trypanosomiasis Amerika).  Tiada vaksin yang dapat mencegah jangkitan ini, oleh itu, ubat-ubatan seperti pentamidine dan suramin , benznidazole dan nifurtimox dan digunakan untuk merawat jangkitan. Ubat ini adalah berkesan tetapi jangkitan yang disebabkan oleh parasit resisten telah dilaporkan.

Leishmaniasis berlaku disebabkan oleh protozoa. Jangkitan ininmerupakan masalah kesihatan awam di seluruh dunia , terutamanya di negara-negara sub -tropika dan tropika. Rintangan terhadap dadah telah menjadi kebimbangan utama masyarakat.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan