Isnin, 23 Mei 2016

INFORMASI PENTING (3)

Profesional penjagaan kesihatan digesa lawan rintangan antimikrobial


 November 19, 2015, Khamis

KUCHING: Golongan profesional penjagaan kesihatan di negeri ini digesa berikrar untuk melawan rintangan antimikrobial, yang merupakan rintangan mikro organisma untuk ubat antimikrob seperti antibiotik yang pada asalnya berkesan untuk merawat jangkitan yang disebabkan olehnya.

Pengarah Kesihatan Negeri Datu Dr Zulkifli Jantan ketika membuat saranan itu, berkata faktor utama yang menyumbang kepada ketahanan antimikrobial di seluruh dunia ialah penggunaan berlebihan antibiotik oleh doktor.

Beliau menambah bahawa keadaan ini didorong oleh permintaan pesakit, amalan menetapkan doktor dan ahli farmasi, amalan kawalan jangkitan yang lemah di hospital, kelemahan banyak pihak berkuasa dan amalan peraturan ubat yang digunakan dalam pengeluaran perindustrian makanan.

“Walaupun lebih preskripsi antibiotik telah diakui dalam suasana merawat pesakit, majoriti penggunaannya kekal bagi pesakit luar. Penetapan antibiotik adalah wajar apabila terdapat jangkitan bakteria yang ketara.

“Bagaimanapun, sesetengah preskripsi ini mungkin tidak diperlukan, kerana banyak jangkitan dalam kalangan pesakit adalah disebabkan oleh virus. Antibiotik tidak bekerja terhadap virus.

“Pada masa yang sama, corak ini turut didorong persepsi di kalangan orang ramai bahawa antibiotik mempercepatkan penyembuhan jangkitan,” katanya dalam teks ucapan yang dibaca oleh Timbalan Pengarah Kesihatan (Perubatan) Dr Kamarudin Lazim pada majlis pelancaran Kesedaran Minggu Antibiotik Peringkat Negeri di Hospital Umum Sarawak (HUS) di sini, kelmarin.

Dr Zulkifli berkata lebih pengambilan antibiotik juga disumbangkan oleh kemungkinan antibiotik yang dijual di kaunter tanpa pengambilan, sambil menambah ketahanan antimikrobial juga diburukkan lagi dengan penggunaan antibiotik yang tidak mencukupi oleh pesakit dan kadangkala dos atau tempoh rawatan tidak diikuti mereka.

“Seperti apa yang dinyatakan oleh Menteri Kesihatan (Datuk Seri Dr S Subramaniam) beliau melancarkan Minggu Kesedaran Antibiotik Negara di Hospital Kuala Lumpur, Isnin lepas, setiap kali kita menghadapi keadaan ini adalah penting untuk kita mengetahui sama ada pengambilan antibiotik adalah perlu,” katanya.

Beliau berkata data global mendedahkan bahawa peningkatan rintangan dalam gram-negatif bakteria seperti E.coli dan Klebsiella pneumonia dan staphylococcus aureus adalah disebabkan hal itu.

“Kami menghadapi ancaman yang sama daripada organisma ini. Sejenis organisma yang agak membimbangkan ketahanannya iaitu ‘carbapenamase enterobactericeae’ (CRE) yang menyebabkan bakteria tahan kepada hampir semua antibiotik termasuk antibiotik ‘carbapenem’ yang digunakan untuk menjadi penyelamat kepada jangkitan untuk penahan kesakitan dan yang sukar dirawat.

“Data pengawasan negara kita menunjukkan bilangan jangkitan CRE telah meningkat daripada 150 kes pada tahun 2013 kepada 181 kes pada tahun 2014.

“Kadar kematian jangkitan CRE juga telah meningkat daripada 25 peratus pada tahun 2013 kepada 37 peratus pada tahun 2014.”

“Tidak seperti tahun lalu, kerana masalah telah diatasi dengan menggunakan antibiotik spektrum yang lebih baharu dan lebih luas.

“Tidak syak lagi, kami sedang mengkaji kemungkinan untuk kembali ke tahap di mana anda mungkin mempunyai jangkitan dan tidak akan ada ubat yang lebih baik. Atau dadah itu sendiri adalah hampir sama toksiknya dengan jangkitan,” katanya.

Dr Zulkifli berkata lagi sebagai sebahagian daripada usaha untuk melawan rintangan antibiotik di peringkat hospital, hospital awam utama di negeri ini telah memulakan ‘Antibiotic Stewardship Programme’ yang melibatkan para pakar perubatan dalam penggunaan antibiotik berkenaan.

“Setiap daripada kita mempunyai tanggungjawab untuk mengurangkan penggunaan antibiotik yang tidak sesuai,” tegasnya.

Antara yang hadir ialah Pengarah HUS Dr Chin Zin Hing dan Pengerusi Kawalan Jangkitan dan Antibiotik HUS Dr Chua Hock Lin dan Timbalan Pengarah Kesihatan (Pergigian) Negeri Dr Chia Jit Chie.
layari tentengantibiotik.blogspot.com
RASMI:Dr Kamarudin (tiga kanan) bersama (dari kiri) Dr Chin, Dr Chia dan Dr Chua menjalankan gimik pelancaran Minggu Kesedaran Antibiotik Peringkat Negeri di Hospital Umum Sarawak kelmarin.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan