Khamis, 26 Mei 2016

SEBAB-SEBAB BERLAKUNYA KETAHANAN ANTIBIOTIK ( UBAT MANUSIA )

SEBAB - SEBAB BERLAKUNYA KETAHANAN ANTIBIOTIK                                                                                                           ( UBAT MANUSIA )

Peningkatan rintangan bakteria dikaitkan dengan jumlah antibiotik yang ditetapkan , serta dos yang hilang apabila mengambil antibiotik. Pemberian antibiotik yang tidak sesuai telah dikaitkan dengan beberapa sebab , termasuk orang berkeras nak mengambil antibiotik, doktor yang lalai dan malas serta merasakan mereka tidak mempunyai masa untuk menjelaskan mengapa pesakit tidak perlu mengambil antibiotik, dan pakar-pakar perubatan tidak mengetahui pemberian antibiotik seharusnya lebih berhati-hati atas sebab-sebab perubatan atau undang-undang.

Pakar pengubatan yang lalai yang memberi ubat antibiotik dengan tidak berhati-hati mengakibatkan berlakunya ketahanan antibiotik.
Separuh daripada antibiotik yang digunakan pada manusia adalah tidak perlu dan tidak sesuai. Sebagai contoh , satu pertiga daripada orang percaya bahawa antibiotik berkesan untuk selsema, dan selesema biasa adalah penyakit yang paling biasa diberikan antibiotik walaupun antibiotik tidak berkesan terhadap virus.
sebab berlakunya ketahanan antibiotik
Individu yang kurang mengetahui tentang kesan ubat antibiotik akan menyebabkan ketahanan bakteria dalam badan terhadap antibiotik meningkat.

Ketahanan antibiotik meningkat sejajar dengan tempoh rawatan. pengurangan pengambilan antibiotik mungkin dapat membantu mengurangkan kadar rintangan (antibiotik), mengurangkan kos serta mempunyai hasil yang lebih baik dengan komplikasi yang lebih sedikit. Rejimen kursus pendek (Short course regimens) menyebabkan pneumonia, peritonitis bakteria secara spontan, jangkitan paru-paru yang dipanggil abdomen akut, jangkitan di bahagian tengah telinga, resdung dan jangkitan tekak, dan kecederaan pada usus. Dalam sesetengah keadaan, rawatan pendek atau panjang tidak boleh menyembuhkan jangkitan. Editorial BMJ mencadangkan bahawa antibiotik selalunya berenti dengan selamat pada 72 jam selepas gejala penyakit hilang. Kerana individu mungkin merasa lebih baik sebelum jangkitan itu dihapuskan, doktor mesti memberikan arahan kepada mereka supaya mereka tahu BILA MASA ia adalah selamat untuk berhenti mengambil preskripsi ubat antibiotik. Sesetengah penyelidik menyokong doktor menggunakan rawatan antibiotik terhadap pesakit dalam masa yang singkat, menilai semula pesakit selepas beberapa hari, dan berhenti rawatan jika tidak ada tanda-tanda klinikal jangkitan.

Kelas antibiotik tertentu menyebabkan ketahanan terhadap antibiotik yang lebih daripada yang lain. Peningkatan kadar jangkitan MRSA dilihat apabila menggunakan glycopeptides , cephalosporins dan quinolones. Cephalosporins, quinolones dan clindamycin , lebih cenderung untuk menghasilkan penjajahan Clostridium difficile .

Faktor-faktor dalam suasana unit rawatan rapi seperti pengudaraan mekanikal dan pelbagai penyakit yang mendasari juga muncul untuk menyumbang kepada rintangan bakteria.  Kebersihan tangan para kakitangan hospital telah dikaitkan dengan penyebaran organisma tahan, dan peningkatan dalam pematuhan mencuci tangan boleh merendahkan kadar jangkitan.

ketahanan antibiotik
Pengurangan kesedaran terhadap kebersihan di unit rawatan rapi membawa kepada ketahanan antibiotik.

Penggunaan antibiotik yang tidak wajar selalunya boleh dikaitkan dengan kehadiran keganasan struktur di kawasan-kawasan tertentu. Faktor-faktor sosio-ekonomi seperti bangsa dan kemiskinan menjejaskan kebolehcapaian dan pematuhan dalam terapi dadah.

antibiotik
Faktor- faktor sosioekonomi seperti kemiskinan melanda kepada masalah ketahanaan antibiotik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan